måndag 18 maj 2009

Antligen framme! - lararperspektivet

Efter lite knok och bok har jag antligen lyckats lana en fungerande dator, men tyvarr far ni sta ut med att jag inte kan skriva vissa bokstaver. Nasta gang jag skriver ska jag forsoka hitta en battre.
Efter en lang resa i bussen kom alla fram hela och (ganska) rena till Vicenza. Jag tror att jag talar for alla lararna nar jag sager att ungdomarna har uppfort sig perfekt hittills. Visserligen var resan ner lang men alla gjorde sitt basta for att det skulle bli trevligt och vi sag en hel del film, vilket var nagot som alla uppskattade. Enligt busschafforerna hade vi riktigt mycket tur med trafiken sa vi kom fram hela sju timmar innan vi skulle. For att vi inte skulle komma fram for tidigt akte vi en svang om Gardasjon och tittade pa den vackra utsikten. Dar var det otroligt vackert.
Nar vi val kom fram till hotellet tog vi det alla lite lugnt och installerade oss, och pa kvallen gick vi till vart matstalle "Kungen av Spanien". Dar at vi brutala mangder mat, och eftersom det hade blivit nagot missfotstand med menyn sa fick vissa elever ata fyra ratter istallet for tre. Jag kan tala om att de var ganska nojda efter det. Vi ater varje dag tillsammans pa samma matstalle, och eleverna far da trerattersmiddag. Maten ar verkligen god.
Idag var en viktig dag. Vi har varit och besokt handelskammaren och lyssnat pa ett foredrag om vad de sysslar med. For att gora en lang historia kort kan man saga att de samordnar alla smaforetagare i Italien. De ar alltsa valdigt viktiga for oss nar det galler att skaffa praktikplatser infor framtiden.
Jag tror att de flesta eleverna har haft tid att bekanta sig med staden nu och de ar redo att paborja det riktiga arbetet. Vi har nagra riktigt spannande saker framfor oss i veckan. Nagra elever har redan akt ivag for att lagga golv i en hangar for stridsflygplan. Nagra av malerieleverna ska i veckan hjalpa till att restaurera en kyrka och ta fram de medeltida malningar som finns dar. Floristerna ska till helgen hjalpa till att forbereda ett stort brollop i helgen och tva plattsattare ska fa prova pa att lagga venetianskt golv. Stora utmaningar pa gang alltsa. Jag kommer att skriva mer nar eleverna har varit ivag och arbetat.
Vi hors!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar